Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

söndag 20 mars 2011

Igår hängav jag mig åt lust...

En av mina stora lustar i livet är nämligen matlagning. Ni trodde kanske att ni skulle få läsa om en helt annan lust.... Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.... Men nu handlar det om mat, som är en stor källa till njutning i vår familj. Igår greps jag av stor inspiration på eftermiddagen och på mindre än en timme hade jag lagat till hoummus, lammnavarin och en päron- och mandelkaka. Nåja lammnavarinen skulle sen småputtra på spisen ett par timmar, så maten introgs inte förrän lite senare. Hoummusen blev otroligt god och den nåt vi med tannoir som är ett tunnbröd från Mellanöstern. Till varmrätt blev lammnavarin med råris och quinoa för den som önskade det. Lammnavarin är en fransk lammgryta och dofterna när den puttrade i köket fick mig nästan att tro att jag var tillbaka i 2002 då vi hyrde en gård i Provence. Där lagade vi mat i ett utekök med grill. I taket växte naturligtvis vinrankor.. Bredvid poolen växte två stora fikonträd, som var överfulla av mogna fikon. Vi köpte konjak och lade in dem i och åt sedan som dessert till en mogen Saint Agyr. Behöver jag säga att vi drack Sauternes till?

Nåja tillbaks till lammnavarinen...Egentligen en vanlig lammgryta med ärtor, morötter, vitlök, tomatpure och såklart rosmarin. Till denna blandade jag ihop en sallad med rucola, tomat, avocado, fetaost, torkade tranbär och solrosfrön. Otroligt gott och många olika smaker samsades i denna måltid.

Till dessert blev det en enkel mandel- och päronkaka med lösvispad grädde. Denna kan jag inte till fullo ta åt mig äran för, då jag hade stor hjälp av dottern som älskar att baka.

Ja, Provence finns i mitt hjärta och vi har varit där ett antal gånger. Två gånger har vi hyrt hus tillsammans med kompisar och kunnat njuta av traktens råvaror och laga till vår egen mat. Jag hoppas att jag någon gång i mitt liv kommer att återvända dit...

Det finns en sång som börjar: " Vill du följa mig till Provence, vill du dansa en kärleksvals med mig...?", Me dne finns inte att hitta, så ni får nöja er med denna:

2 kommentarer:

  1. Du har en mysig och rolig blogg som man blir varm i hjärtat av
    att läsa....puss igen

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket och puss på dig Anonym... :)

    SvaraRadera