Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

lördag 19 mars 2011

Kroppens sanning

Jag läser en bok just nu...Ja, jag vet föga överaskande... Det handlar om våra inre övertygelser och hur vi skapar våra liv utifrån dem. Våra inre övertygelser är till största delen omedvetna och formas innan sju års ålder då hjärnan tar in all information utan någon form av kritisk granskning. Allt vi hör då tar vi till oss som sanningar. Utirfrån dess tidiga omedvetna övertygelser gör vi sedan val i livet som skapar vår livssituation. Våra övertygelser ligger också till grund för vad vi förväntar oss av livet och av andra människor. Har vi fått kärlek och bekräftelse tidigt i livet förväntar vi oss att få det senare också och gör val som leder till att vi lever ett liv där vi får våra förväntningar uppfyllda. Har vi däremot tidigt blivit berövade kärlek och bekräftelse och kanske då tror att vi inte är värda det, kommer att att göra val som leder till att vi upplever just detta.

Ja, detta låter ju deprimerande om man nu inte tycker sig ha haft en perfekt barndom. Kommer då hela livet att bli präglat av de första sju åren eller kan man ändra sina inre mer eller mindre omedvetna övertygelser? Ja, självklart kan man det. Själva nyckeln är just att avslöja de omedvetna övertygelserna och göra dem medvetna. Först när vi är medvetna om våra inre övertygelser kan vi börja förändra dem. På så sätt förändrar vi även våra liv, eftersom vi då kommer att göra andra val grundade på våra nya övertygelser.

Hur avslöjar man då sina omedvetna övertygelser? Ja, en väg in är våra känslor och vår intuition. När svåra saker händer i livet reagerar vi ofta med smärta, sorg eller ilska. Då har vi gyllene tillfällen att lyssna inåt på vårt hjärta och vår intuition och vi kan börja uppfäcktsfärden inåt för att ta reda på vilka övertygelser som egentligen styr oss...

En av mina arbetskamrater säger ofta: "Lyssna till ditt hjärta". Jag tror att många svar vi söker efter i livet finner vi i vårt eget hjärta och därför är den egna kroppens sanning viktigare än andra.

Här kommer en låt som inte har med inlägget att göra förutom just titeln....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar