Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

fredag 1 april 2011

Kärlek i Bromölla

Jag körde förbi Bromölla idag på väg hem från Valje herrgård, där jag har tillbringat ett dygn med några kollegor i styrelsen för Lunds stifts kyrkomusikerförening. Vi har slagit våra kloka huvuden ihop och tagit några beslut som förhoppningsvis kommer att leda till något...

Men det var inte det jag skulle skriva om... När jag körde förbi Bromölla kom jag att tänka på när jag var där för ett par månader sen och sjöng på Bromölla dagcentral. I pausen satt jag med ett äldre par och fikade. Redan från början lade jag märke till den stora samhörighet och närhet de utstrålade. Vi pratade om hur viktigt det var att göra det mysigt hemma och till exempel tända ljus. De berättade att de tände ljus varje dag hemma. Jag tog för givet att de var ett sånt där gammalt strävsamt par som levt hela sitt liv tillsammans, men döm om min förvåning när de berättar att de bara levt tillsammans i sex år. Båda var över 80 år,hade blivit änklingar och sedan funnit en ny kärlek på gamla dar!

Några få lyckas leva hela sina liv tillsammans och vara lika förälskade i varandra hela livet. Andra tappar bort kärleken och varandra på livets långa resa och lämnar den gemensamma stigen. Sen finns de vissa som gör allt vad de kan för att hålla skenet uppe för andra, för sin partner och för sig själv att de lever en lycklig relation.

Jag kommer aldrig att glömma det här äldre paret. Deras historia gjorde mig varm om hjärtat. Livet ger oss alltid nya chanser att bli lyckliga och det är aldrig för sent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar