Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

fredag 9 november 2012

Det är viktigt med ett bra avslut.

Det låter överpräktigt, jag vet. Som en plattityd eller en klyscha egentligen. Men inget kan vara mer sant. För att kunna gå vidare i livet efter svåra upplevelser måste man kunna göra att bra avslut. Det är inte alltid det lättaste. Om det handlar om relationer så krävs det naturligtvis att alla inblandade i situationen är beredda att ta ansvar för sina handlingar. Det innebär ibland att konfronteras med sig själv och med andra och att inse att man har sårat någon eller orsakat smärta eller problem för dem. Det är inte lätt och kräver mod och självinsikt att våga göra detta.

Personligen kan jag klara ut många svåra situationer i livet och komma ut något tilltufsad på andra sidan. MEN det jag inte klarar och som sårar mig över allt annat är när man försöker lägga locket på en svår situation och låtsas som om inget har hänt. Att tro att om bara tiden går så kommer allt att självläka är naivt. Hur gör man då ett bra avslut med en människa som stoppar huvudet i sanden? Jag vet faktiskt inte, men på något sätt går man vidare. Men en sak är säker. Relationer självläker inte. Jag skulle snarare säga att de djupfryser om man inte reder ut det som gick fel.

2 kommentarer:

  1. Jo så kan det vara men det får inte att ändra på en annan människa.
    En klok man sa till mig en gång: Ja det var för j-t att göra så mot dig men låt det inte förstöra resten av DITT liv! Sant! Ibland får vissa saker avslutas i bara en enda! Gå vidare! Bamsekram A C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig AC! Men ibland om man inte kan lämna personen bakom sig utan måste i vissa fall träffa dem regelbundet kan det vara svårt att förhålla sig... Kram!

      Radera