Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

lördag 29 december 2012

Jag går igång på köksredskap.

Finns inget som får igång mig, som tanken på olika köksredskap... Nördigt??? Javisst, oerhört nördigt... Men det är faktiskt sant... Jag kan gå väldigt länge och titta på rostfria durkslag, minirivjärn och allehanda andra kökstillbehör. För att inte tala om specialverktyg som smörkulare och ciseleringsjärn... Då faller jag nästan i trans... 

Man kan undra var den här underliga böjelsen kommer ifrån... Jag inte vet jag egentligen... Det enda jag vet är att det på alla möjliga håll i släkten finns ett stort intresse för mat. Båda att äta och att tillaga. Det finns traditioner långt tillbaka i familjen där man har levde närmre Moder Jord än vi gör idag, och där man satte en ära i att tillvarata det skog och mark kunde ge. Detta arv har varit främst kvinnornas arv att bära. Någonstans inom mig finns en stolthet över att föra detta arv vidare. Att sylta, lägga in, baka och laga bra mat är något kvinnorna i min familj alltid gjort, och det vill jag också göra... Med stolthet kan jag säga att jag kommer från en familj med starka kvinnor som har burit de kvinnliga traditionerna vidare genom generationerna med huvudet högt.

Så kanske är det inte så konstigt att jag går igång på köksredskap...

4 kommentarer:

  1. Samma här! Jag har oxå såntdär i trä som det blir snyggt upplagt smör av. När de gamla i släkten dör vill ingen ha köksredskapen! Fattar de inte så bra de är? Ibland kan det vara lite knökigt att ta reda på vad de är till men sen blir man ju salig av hur bra de är. Sista skatten jag fick var en körsbärskärneuttagare! Söt liten "maskin". När jag visar den är det ingen som förstår vad det är men jag såg det direkt! Gott Nytt År till Dej o Anton o Elin! Kramar AC

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smörformar är ju underbara! Vilken skatt!
      Gott Nytt År till dig och Tommy också! Kramar!

      Radera