Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

söndag 30 december 2012

Visst gör det ont när knoppar brister...

Idag har jag varit ute och planterat lökar... Ja, jag vet... Ännu ett bevis på min konstighet!!! Jag menar vem planterar lökar dagen innan nyårsafton??? Jo, jag, som beställde dem försent och sen kom frosten tidigt... Jaja, det gick ju bra såhär också.

Under tiden jag gick runt in trädgården och puttade ner hundratals lökar slog det mig att nu går det ju mot ljusare tider igen och allt börjar om... Snart dags att så fröer, snart knoppas det och allt blir grönt igen. Ett mycket påtagligt bevis för detta är min röda julrosor som knoppas nu och snart slår ut! Underbart att se tyckte jag. Även på andra växter kunde jag se begynnande knoppar. Detta kom mig osökt att tänka på Edith Södergrans dikt:

Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan  
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer
                              och det som stänger.

Ja nog är det svårt när droppar faller.
Skälvande av ängslan tungt de hänger,
klamrar sig vid kvisten, sväller, glider  -
tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
Svårt att vara oviss, rädd och delad,
svårt att känna djupet dra och kalla,
ändå sitta kvar och bara darra  -
svårt att vilja stanna
                              och vilja falla.

Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden  -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
                              som skapar världen.
 
 
 
Hon har som ingen annan fångat i ord precis vad det handlar om i livet. Att förändring gör ont, är svårt och att man många gånger tvekar och är rädd. Men när man låter sina knoppar brista och vågar förändringen till sist kan man inget annat än att sätta sin tillit till livet.
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Ja jag håller med dig! Gjorde om vår altan till en oas i somras och nu är den i vinterskrud och är så vacker o full av vinterhärdiga växter. Vi fick en azalea av mamma o pappa julen 2011. Den blommade ända till april sen satte vi ut den i en kruka och den blommade från juli till november igen! Hoppas att den kommer till liv igen när det blir varmare. Vår vinranka står i hallen men den inser inte att det är vinter för fast den står mörkt kommer det nya blad! Visst är det fantastiskt med växter!!! Kram AC

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst får man livskraft av växterna?? Låter jättehärligt med altanen!!!
      Kram

      Radera