Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

fredag 23 januari 2015

Vem är det egentligen som ska vara tacksam???

Ja, den frågan kan man verkligen ställa sig... Jag blir alltid lika förbannad när jag läser idiotiska inlägg på fejjan som handlar om att asylsökande, romer etc ska vara tacksamma mot oss svenskar för att de får komma till Sverige och att vi hjälper dem. För mig är det en fullständigt absurd inställning... Missförstå mig inte... Jag är stolt över att vara svensk och jag är stolt över det svenska... MEN... Svenskheten sitter inte i nationsgränserna utan i kulturen och traditionerna. Och... Jag är övertygad om att varken vår kultur eller våra traditioner hotas av andra nationaliteters kultur och traditioner. Förutom att jag är svensk är jag också världsmedborgare. Som världsmedborgare är varje människa min broder eller min syster. Dvs jag bryr mig inte mer om någon som är svensk än om någon som är kines, mexikan, sydafrikan eller ryss. Vi är alla människor med lika värde och lika rättigheter.

Men vi vet ju alla att så är inte fallet... En del av oss har haft turen att födas i rika länder. Andra  har haft oturen att födas i fattiga länder. I Sverige lever vi ett liv där vi lan äta oss mätta varje dag, vi har tak över huvudet, de flesta av oss kan försörja oss själva, våra barn får gå i skolan, det är straffbart att slå kvinnor och barn... Listan kan göras oerhört lång på hur förmånligt det är att få leva i Sverige... I många länder på jorden lever människor ett liv som är en daglig kamp för överlevnad. Där krig, våld och svält är en del av vardagen och där man bara kan drömma om att sitta samlad med familjen i trygghet kring ett middagsbord

Så man kan ställa sig frågan vem det egentligen är som ska vara tacksam... Är det de som med nöd och näppe lyckats fly undan krig, fattigdom och svält för att försöka skapa ett bättre liv för sig själv och sina barn i ett nytt land, eller är det de som har haft nåden och turen att födas i "rätt" land???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar