Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

torsdag 17 februari 2011

Hur många tidningar kan man läsa egentligen???

Jag är en prenumerationsförsäljares våta dröm... Ja, jag förstår att ni blir lite chockerade nu, men tyvärr är det inget skämt. Av någon anledning tror jag att jag är pensionär och har tid att ligga på soffan och läsa alla möjliga sorters tidningar. På grund av denna vaneföreställning köper jag ofta tidningar i affären när jag är och handlar. Om jag inte smygläser i affären med hjärtat i halsgropen av rädsla för att bli tillsagd av någon butiksanställd förstås. Sen ska vi ju bara inte tala om alla dessa telefonförsäljare som vill att jag ska prenumerera på Allt om trädgård, Amelia, Allt om mat, Leva....  Det räcker att de erbjuder en biobiljett eller två, kanske en kockkniv eller en fulmascara så lindar de mig runt sitt lillfinger och sen börjar tidningarna dimpa ner en efter en...Dyrt blir det också eftersom jag aldrig lyckas avsluta alla dessa prenumerationer förrän jag har högvis med tidningar. Men jag har många fina knivar, likadana hushållsvågar och förkläden i mängder som jag aldrig använder... Ska jag vara ärlig är jag lika hagalen när det gäller böcker... Jag älskar böcker och har mängder av böcker liggande som väntar på att bli lästa, och ännu fler köper jag...Kan liksom inte behärska mig...

Man kan undra varför jag beter mig på det här sättet??? Jag vet faktiskt inte när det gäller tidningarna, men när det gäller böckerna så kommer det alltid en tid då det känns helt rätt att läsa en viss bok. Budskapet som boken har kommer i exakt rätt tid. Så man kan väl säga att jag går på magkänsla när jag ger mig hän åt mina tidningar och mina böcker och magkänslan har ju aldrig fel...

Eller är det kanske så att jag helt enkelt inte har någon självkontroll? Varsågod en gammal goding:

2 kommentarer:

  1. Ja vi har ju alla våra böjelser, men jag vill bara rekommendera biblioteket som har både tidningar och böcker i mängder man inte skulle få in i huset.

    Fördelar: Man slipper alla prylar. Man slipper damma böckerna och tidningarna. De finns där tillgängliga (oftast) när man vill ha dem.

    Jag vill också slå ett slag för E-böcker och strömmande ljudböcker. Nackdelen med dessa är att mysfaktorn inte är så hög om man ska ha datorn i sängen (åtminstone inte om man har en stationär:-)) Däremot finns här ett plus som förvirrade jag uppskattar. Man slipper att lämna tillbaka dem! De lämnar tillbaka sig själv när det är dags.

    För att även kommentera förra blogginlägget. Bland E-böcker och strömmande ljudböcker finns även en del titlar av Kåver och Nilsonne, samt en bok som heter "Fritt fall" om du är ute efter både personlig utveckling och roman.

    Du kanske kan testa under några månader och se om du saknar kockknivarna:-)

    SvaraRadera
  2. Många tänkvärda förslag... Ska fundera på om jag kanske kan börja applicera dem på mitt liv... Har tyvärr en annan konstig böjelse, som jag knappt vill outa... Jag stryker nämligen under mycket i mina böcker, för att sen gå tillbaka och läsa understrykningarna!!! vet inte om bibblan hade gillat det????

    SvaraRadera