Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

tisdag 1 februari 2011

Halv- eller helflummig...det är frågan...

Jag har en bekännelse att göra... Från att ha varit halvflummig är jag nu helflummig. Jag mediterar regelbundet, ska börja träna yoga, dricker örttéer om kvällarna och är fullkomligt besatt av att läsa böcker om personlig utveckling. Ja, jag vet vad ni tänker nu... De har inte hjälpt ett dugg de där böckerna om personlig utveckling... Istället för att bli personligt utvecklad är jag nu ännu mer personligt invecklad. Om det är möjligt för mig att bli... Men jag bekymrar mig inte så mycket om detta eftersom jag dagligen trycker i mig så mycket hälsokostpreparat att jag går omkring och är hög som en julgran mest hela tiden... Men kul har jag...

Mina kloka mamma fällde några bevingade ord för ett antal år sedan och de försökte jag leva efter länge. Nu har jag emellertid gett upp eftersom det visade sig vara omöjligt att leva upp till. Hon sa såhär:

"Man gör ju alltid vad man kan för att åtminstone försöka FRAMSTÅ som normal..."
Men vad är normalt egentligen? Vem äger sanningen om normaliteten?? Och är den eftersträvansvärd?? Intressanta frågor som jag inte har några svar på... Frågor är egentligen alltid mer intressanta än svaren, eftersom frågorna alltid får igång reflektionen.

Så jag tänker såhär: Våga vara flummig och tänk inte på att försöka framstå som normal och att du har kontroll( detta fula ord). I flummigheten kan du få kontakt med dig själv igen och sann kreativitet kan uppstå.

 "Let go and go with the flow"

3 kommentarer:

  1. Älskar klippet!
    Ja du, vad är normalt? Jag tycker att din helflummighet verkar bra. Själv lever jag ett inrutat liv med jobb på kontor och radhus, men känner mig ändå rätt onormal på många punkter. Orkar inte rada upp dem här =)

    Jag är grymt sugen på att komma och hälsa på hos er! KRAM!

    SvaraRadera
  2. "I flummigheten kan du få kontakt med dig själv igen och sann kreativitet kan uppstå."

    Fantastisk avslutning!!!!

    Arbetsplatser som våra är inte alltid den bästa växtplatsen för kreativitet. Och den där kreativiteten är väl - eller bör vara - en stor del av våra yrken.

    Mats

    SvaraRadera
  3. Tack kära ni för härliga kommentarer!!! Och Magge klart vi måste ses... Gäller bara when and where....
    Håller med dig helt Mats om våra arbetsplatser...:)

    SvaraRadera