Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

lördag 3 mars 2012

Min katt är synsk och hetsäter...

Jag har så smått börjat fundera över om jag behöver ta katten till en sån där som talar med djur. Jag tror nämligen att han inte mår så bra psykiskt. Som jag tidigare har skrivit så vill han inte sätta sin tass utanför ytterdörren, vilket är märkligt då han i högsta grad är en bonnkatt. Han har utvecklat ett sjätte sinne, (ja, man kan nästan tro att han är synsk,) för att hålla koll på när jag har för avsikt att släppa ut honom. Så fort jag rör mina nycklar eller sätter på mig ytterkläder springer han och gömmer sig. Detta har medfört att jag nu måste planera noga när jag ska släppa ut honom och sedan låtsas som om det regnar, om jag ska kunna få tag i honom. Minsta lilla han känner på sig att jag vill att han ska gå ut, försvinner han och sen kan jag glömma att få tag på honom i flera timmar. Så jag antar att den lille kissen är ganska stressad av det faktum att han aldrig vet när jag tar honom och han blir tvungen att vara utomhus.

Förutom den ovan nämnda stressituationen eller kanske på grund av den ovan nämnda stressituationen hetsäter katten. Hans matskålar och han kattlåda står bara en liten bit från varandra och inte så sällan äter han, går till lådan, äter lite till och går sedan till lådan igen. Tilläggas bör kanske att han är ganska rund om magen vid det här laget.

Frågan är nu om man bara kan dra slutsatsen att han har haft en taskig barndom och att han får leva med det. Eller bör han uppsöka en kattpsykolog?

2 kommentarer:

  1. Låt katten vara inne!!! Då slipper du ju både avmaska och vaccinera den! Köp annan mat! Viss mat blir de inte mätta av och sen skiter dom jättemycket. Min katt blev mycket lugnare när han fick rätt mat. Det finns en påse torrfoder på ÖB som är för innekatter. Det är jättebra. Lite dyrare men det går inte åt alls så mycket mat som av en billig sort. Ge katten 3/4 dl på morgonen och lika mycket på kvällen så ska du se att missen lugnar ner sig! Mätt o belåten och blir smal och fin igen!
    Kramizar
    AC

    SvaraRadera
  2. Tack för goda råd!!!! :) Kram!

    SvaraRadera