Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

tisdag 11 augusti 2015

Kanske borde Änglahund komma in i psalmboken???

Jag älskar mitt arbete som kyrkomusiker för det mesta, men det finns några tillfällen då jag blir heligt förbannad... Ett av de tillfällena är när människor inte sjunger med i psalmer i gudstjänster. Ja, nu opponerar sig säkert många och säger att man kan inte psalmerna och det är bara nya psalmer etc etc. Bla, bla, bla säger jag. Har hört argumenten för... Och hur tror folk att de någonsin ska lära sig någon ny psalm när de inte ens orkar öppna psalmboken??? Och förresten, så kvittar det om det är en känd eller okänd psalm för de flesta sjunger inte ändå... Det har hänt att jag har spelar psalmen"Tryggare kan ingen vara" på en dopgudstjänst med 80 gudstjänstdeltagare och ingen förutom jag och prästen har sjungit... Jag ska vara ärlig... Då känner jag mest för att sluta spela, ställa mig upp och skrika:"Sjung nu för fan!!!" Men eftersom jag vill ha mitt jobb kvar, håller jag god min och spelar vidare...

Men i torsdags när barnen och jag lyssnade på Hasse Andersson i Trollsjöparken, började jag fundera... När 8000 pers kan texten och gladeligen klämmer i när Hasse uppmanar oss att sjunga med i Änglahund, borde verkligen någon av 80 personer på en stackars dopgudstjänst kunna sjunga med i Tryggare kan ingen vara??? 

Eller är det så helt enkelt att vi ska låta Hasse skriva några nya psalmer och ta in dem i psalmboken tillsammans med Änglahund??? Sjunger folk då kanske???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar