Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

onsdag 19 oktober 2011

Bägaren har runnit över

Egentligen är jag nog väldigt svår att förstå sig på... Jag kan ta mycket skit från människor, vara väldigt flexibel och ge mycket av mig själv.Så fortsätter jag oavsett vad som händer... Men sen en dag händer något som får bägaren att rinna över. Detta hände mig igår. Och när bägaren rinner över, så rinner den över ordentligt. Jag blir jätteledsen, jättearg och oerhört besviken. I de allra flesta situationer och människor investerar jag mycket energi, engagemang och generositet. När jag inte sen får detsamma tillbaka blir jag enormt besviken. Men man kan aldrig ändra en annan person. Andra människor har rätt att välja sitt sätt att förhålla sig till saker. Och jag har rätt att tycka vad jag vill om det. Den enda personen jag kan förändra är mig själv, men vad ska jag förändra? Ska jag bli mindre energisk, engagerad och generös? Eller hur ska jag hantera de här besvikelserna som kommer då och då? Eller kanske går de inte att undvika utan är en del av livet?

6 kommentarer:

  1. Hmmm - finns det något svar på din fråga? Jag känner igen det där. Min enda lösning så här långt har varit att välja bort umgänge där sådana situationer uppstår, men det går kanske inte i ditt fall? Eller - kan man lära sig att inte reagera på vissa personer - gör dem till mentala personae non gratae

    SvaraRadera
  2. Som sagt i vissa fall går det ju inte att välja bort människor, men man lär sig ju så småningom vilka man ska kasta pärlor till och inte... :)

    SvaraRadera
  3. Jo - det är ju så. Ett totalt neutralt förhållningssätt behövs mot vissa så att man inte sliter ut sig själv. De trevliga kan får desto flera pärlor då. :-)

    SvaraRadera
  4. Håller helt med dig! Många pärlor till dem som är värda det och inga till de andra... :)

    SvaraRadera
  5. Plocka bort de människor som stjäl din energi. Det hörs hemskt att sortera ut vissa människor men du behöver din energi själv!! Eller som man sa förr "Slå inte på skit, det stänker"

    SvaraRadera
  6. Du har rätt ACS, men vissa kan man ju inte bli av med... ;)

    SvaraRadera