Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

lördag 2 april 2011

Den magiska känslan av vatten...

Jag älskar vatten och tror faktiskt att jag är beroende av det. Att dricka vatten, att simma i vatten, att höra ljudet av vatten och framförallt den magiska känslan av vatten mot kroppen. Vatten är livgivande och renande både i kroppen och utanpå kroppen.

Jag dricker mycket vatten varje dag och min kropp har vant sig vid detta. Skulle jag av någon anledning inte dricka så mycket en dag så mår jag mycket märkligt. Nåja det går ju väldigt lätt att reparera...

De senaste åren har jag dessutom skämt bort min kropp med att simma tre gånger i veckan. Med åren har jag tränat upp min simhastighet så det blir 4-5 kilometer simning varje vecka. Kroppen mår bra av detta. Konditionen blir bra och man stärker kroppens muskler. Men det finns också en annan vinst med det. Själen mår också bra av att simma. Efter en stunds simning har jag gått in i mig själv totalt och det blir en slags meditation.

Att lyssna till ljudet av vatten kan också vara en form av meditation. Att sitta vid en bäck om våren och lyssna till porlet... Finns det något mer rogivande?

Men det jag tycker mest om egentligen är att bara vara i vatten... Helst i havet en varm sommardag, men badkaret hemma duger under kallare delar av året. Att sänka ner hela kroppen i vatten och känna känslan av vatten mot huden... Det är magiskt...


2 kommentarer:

  1. Maria, jag älskar också vatten.Det känns som om vatten är mitt väsen. Precis som du älskar jag att simma. Det är som du skriver meditativt. Kroppen mår dessutom så bra efteråt. Sen att bada bubbelpool, gud vad gott det är för att inte tänka på havet. Sommarbad i havet. Det är ljuvligt , om det inte är för kallt förstås. Kram

    SvaraRadera
  2. Javisst är det underbart...Det är precis som om man blivit renad även till själen när man har badat. Kram.

    SvaraRadera