Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

onsdag 29 augusti 2012

Hjälp, min dotter är buddhist...

Häromdagen berättade min dotter att hon hade spillt ut mjölk i skolan på lunchrasten och strax därefter konstaterade hon krasst att det berodde på dålig karma. Det vill säga att hon trodde att hon hade kanske varit taskig mot någon kompis tidigare och på grund av detta så råkade hon ut för dåliga saker. Något förvånad över detta resonemang frågade jag henne hur hon hade kommit fram till det här. Helt självklart svarade denna sjuåring att det hade hon lärt sig på "Par i kungar". Skulle någon vara helt ovetande om vad "Par i kungar" är, kan jag upplysa om att det är en mycket intellektuellt högstående tv-serie som går på "Disney channel". (Jag är ironisk om någon inte förstår det). Tydligen säger de allt som oftast i denna serie att det är dålig karma, så fort något går fel. Och allt som sägs på tv är ju sant, eller hur? Åtminstone är det så i en sjuårings värld. Så, min dotter har alltså blivit buddhist... Och allt beror på "Disney channel"...

2 kommentarer:

  1. Grattis! Min son är ateist av samma anledning, men här är det Ramajang-kanalens fel.

    SvaraRadera
  2. Hahaha... Ja, var skulle våra barn få sina värderingar från om inte teven... Förhoppningsvis växer de upp till kritiskt tänkande individer som så småningom kommer att ifrågasätta lite mer... :)

    SvaraRadera