Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

lördag 9 november 2013

Mycket snack och lite verkstad...

Ibland tänker jag att det är lätt att ta stora ord i sin mun, men värre att verkligen leva upp till vad man utlovat. Och vilket är viktigast??? Är det tanken som räknas eller de handlingar vi gör som är viktiga??? Personligen är jag trött på ord. Att människor bedyrar mig att jag är viktig för dom och att de bryr sig så mycket om hur jag mår betyder inte ett skit om deras handlingar säger något annat.

Och vad kan man egentligen förvänta sig av andra? Det som kvinnor ofta ägnar sig åt... Att ringa och älta i telefon hur tråkigt livet är, hur knäppa deras män är eller hur jobbiga ungar dom har... Det är något som knappt intresserar mig sen ett antal år tillbaka... Jag behöver annat från människor... Jag har heller inget behov av att människor ömkar mig... Jag har inget behov av att höra hur synd de tycker om mig eller att de förstår hur jobbigt jag har det... Jag uppskattar reflekterande samtal med ett ömsesidigt givande och tagande. Det är ibland svårt att få att fungera... 

Alla de här tankarna har lett till att jag på senaste tiden har börjat att omvärdera mina relationer... Detta har gjort att jag helt krasst har börjat fråga mig vad jag egentligen får ut av en del relationer... Jag är inte färdig ännu, men jag kan säga som så...

Jag gillar inte allt jag ser...

6 kommentarer:

  1. Kära Maria! Vilken höst du haft!! Lilla gumman! Jag gråter med dig! Du gör rätt i att skippa alla energitjuvar! Jag gjorde detta för några år sen och den egoismen mår jag väldigt bra av! Stå på dig. Det är ditt liv! Din framtid! Din lycka som ska stå i fokus!! För att få lugn och ro i själen är det bara dej som du ska tänka på! Du kommer att må bättre och orka finnas till för de som behöver det bäst och du kommer att få tusenfalt tillbaka!! Bamsekramar till dej och dina fina ungar! AC

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina AC. Tänker på dig allt som oftast... Vi får försöka träffas... Kanske det kan bli i januari? Jättekram till dig!

      Radera
  2. Vilka kloka tankar!! Hur gör du för att hitta rätt bland alla människor, ord och handlingar? Om energitjuvarna är bland dem som står en närmast? Hur gör man då? Och samvetet brottas du med det? Många frågor :-). Jag känner att många gånger träffar din blogg så rätt. Och du sätter ord på mycket av det jag känner men inte hittar rätt bland känslor, plikter, samvete, hur andra ser på en etc. Då är det så befriande och inspirerande att läsa det du skriver. Jag önskar dig all lycka på din väg framåt!!!!! Kram Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stina! Det är så skönt att få feedback på det man skriver... Samvetet har jag brottats mycket med under många år, men faktiskt inte längre... Som du vet(mer än många andra) så ställer ett dödsfall allt på sin spets och man börjar ifrågasätta allt möjligt. Det är tufft när man upplever att energitjuvar finns bland de närmaste... Men till syvende och sist är alla vuxna människor själva ansvariga för att lösa sina problem och må bra i sina liv. Man har inte skyldighet( åtminstone inte under någon längre period) att bära någon annan vuxen. Man kan lyssna och visa medkänsla, men andras problem är andras problem. Och ibland har man kanske inte ens kraft över till det och då måste man få lov att prioritera sig själv, vilket jag inte har gjort... Men gör nu.
      Förstår att du har liknande problem och önskar dig också lycka till! Kram på dig!!!

      Radera
  3. Bra tanke som anonym kom med där - vad gör man om energitjuvarna finns bland ens närmaste? Det där dilemmat har vi nog alla i någon utsträckning. Om det fanns några gyllene råd skulle de hagla nu, men var och en måste nog skydda sig och sin integritet så gott man kan. Lycka till, Maria!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ann-Sofie! Ja, lycka till behövs just nu då det inte är populärt i alla led att jag sätter mer gränser nu...Och du har rätt... Ju närmre energitjuvarna finns desto svårare...

      Radera