Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

torsdag 22 november 2012

Jag är inte Tomas Tranströmer tyvärr.



"Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse."
 
Jag önskar att det vore jag som hade skrivit meningen ovanför, men det är det ju inte. Jag funderade ett tag på om jag skulle stjäla den, och låtsas som om det var jag som skrivit denna poetiska mening. Men efter noggrant övervägande kom jag fram till att det förmodligen är olagligt. Jag vill ju inte att mina barn ska ha en mamma som sitter i fängelse för att hon har stulit en mening från Tomas Tranströmer.

Men om vi nu låter TT ha äran (som sig bör) för denna vackra och innehållsrika mening, vad vill den säga oss? Ja, det är ju såklart olika för var och en, men för mig handlar det mycket om att våga gå vilse. Att våga gå vilse i livet innebär att man utsätter sig för risken att det ibland händer oväntade saker som man gör att livet tar en helt annan vända. Men om man alltid trampar de invanda stigarna, gör som man alltid har gjort och styr upp livet så mycket man bara kan, riskerar man att missa de där oväntade gläntorna i livets skog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar