Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

tisdag 24 juni 2014

Vem kan man lita på???

Ja, vem kan man egentligen lita på... Och vad innebär det att lita på någon... Jag kan ju bara tala för mig själv och jag har hela mitt liv haft en oerhört stark självtillit... På gott och ont kanske... Min tillit till Gud har jag kämpat med under årens lopp... Men sen ett par års tillbaka har jag gett upp kampen och litar till att Gud känner mig och vet min väg... Men tilliten till mina medmänniskor då... Jo, den är ganska stor, men jag har alltid tänkt att jag har svårt med den sista lilla biten som gäller att fullständigt lita på en annan person... De sista dagarna har jag omvärderat mig själv och de etiketter jag har satt på mig själv... Jag har inte alls speciellt svårt att lita helt och hållet på någon... Däremot är det inte självklart att jag i alla lägen gör det naturligtvis... Det beror såklart på personen jag har att göra med... Normalt sett är mitt omdöme gott, men i vissa fall grumlas det av till exempel mina känslor... Ibland kan det också vara så att även om jag tycker att en person verkar trovärdig och pålitlig, så kan personen ifråga visa helt andra sidor när man lär känna dem lite bättre... Ibland måste man också ta en chans och lita på sin intuition... Det finns aldrig några garantier för någonting... Vi lever här och nu...

När jag är vilsen på min väg, brukar jag återkomma till den heliga Birgittas bön:
"Visa mig Herre din väg och gör mig villig att vandra den."

2 kommentarer: