Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

måndag 16 januari 2012

Arga mamman har ersatts av mesmamman.

I helgen försvann arga mamman och tog troligtvis ut lite välförtjänt semester. Som ersättare för henne dök mesmamman upp. Mesmamman som säger ja till nästan allt och enligt barnen är världens snällaste. Så den här helgen har inte varit lik någon annan. Alla måltider har intagits framför teven, inga grönsaker har ätits, dyr glass har inhandlats av Hemglass, ingen har gått och lagt sig i tid, det blev besök på äventyrsbadet trots att det skulle bara varit simskolebesök, korv och glass åts i affären en timme innan kvällsmat och all ledig tid har i princip tillbringats framför teve eller dator... Listan kan säkert göras ännu längre...


Ja, nu är frågan... Är barnen fullständigt förstörda för tid och evighet... Nej, jag tror faktiskt inte det...Ibland måste man bara luta sig tillbaka och relalalaxa från alla krav och måsten och alla insnöade normer om hur allt ska vara...

3 kommentarer:

  1. Ungarna är kloka nog att fatta om man berättar vad som är normalt och vad som är undantag i livet. De lär inte få men för livet.
    :-)

    SvaraRadera
  2. Mina ungar har ofta ätit framför tv, inte ätit grönsaker och gått till sängs senare än de skulle. Av detta lär de sig att det är trevligt att sitta vid ett bord att äta, grönsaker är gott (om ingen tvingar dem att äta det) och att man blir rysligt trött av att gå och lägga sig för sent! Du gjorde alldeles rätt i helgen! Tänk vad mycket de lärt sig! Dessutom är man som mamma mycket trevligare när man gör så här ibland och då lyder barnen mycket bättre sen för de får en annan respekt när de ser att man som mamma inte är supermamma alltid! Jag har ju facit ihand så jag vet!
    Kramizar AC

    SvaraRadera
  3. Håller med er båda två! Barn är kloka och förstår så mycket. Ibland vinner man dessutom på att visa barnen att man som förälder kan vara rätt flexibel ibland...:)

    SvaraRadera