Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

söndag 8 januari 2012

Dolce far niente.



Häromdagen såg jag "Kärleken, lyckan och meningen med livet" för sjuttielfte gången. Jag säger bara läst boken, sett filmen och nu finns det bara resan att göra. För er som inte vet vad jag pratar om så handlar det om en film som Julia Roberts har spelat i. Filmen är i sin tur baserad på en bok med samma namn. Den handlar om en kvinna som skiljer sig och sen ger sig ut på sitt livs resa. Hon tillbringar fyra månader i Rom för att lära sig njuta, fyra månader i Indien i ett ashram för att finna Gud och till sist fyra månader på Bali för att finna balans i livet.

I Italien får hon lära sig om njutning och "Dolce far niente". Jaså, ni förstår inte italienska...Ok, engelska då... "The sweetness of doing nothing". På svenska: "Det ljuva i att inte göra något". Som vanligt platt och tråkigt på svenska.

Men poängen är... Att bara vara och att njuta av det... Dolce far niente...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar