Välkommen till min blogg där jag kommer att bjuda på både yta och djup, eftersom jag är övertygad om att vi behöver bådadera. Min ambition är att försöka göra det seriösa mindre seriöst och det oseriösa mer seriöst.
Have fun!

fredag 20 december 2013

Värsta julnörden... Guilty as charged...

Det är bara att erkänna det... Jag är värsta julnörden... Jag älskar allt med julen... Ljusen, pyntet, blommorna, maten, kakorna, godiset, tomtarna, änglarna, sångerna, Lucia... För att inte tala om julklapparna och julgranen... Jag är bokstavligt som ett barn på julafton... Fast jag är det redan i mitten av november och fram till i mitten av januari... Finns nästan inget som gör mig så lycklig som när jag får sätta fram adventsljusstakarna... Låter det nördigt??? Ja, det är inget mot vad det är...

Men en sak jag inte gillar, är när människor stressar för mycket kring julen och beklagar sig över hur jobbigt och stressigt det är med julen... Och då tänker jag alltid: Men så skit i det då! Allt som känns som måsten och krav, bara dumpa det... Vill du inte baka, skit i det... Vill du inte asa in en julgran, skit i det... Vill du inte ens fira jul, skit i det... Brutala ord kanske, men vi har faktiskt alltid ett val...

Julen handlar för oss som är kristna om att fira Kristi födelse och det är en glädjens fest. Det är inte menat att vara en tid fylld av press och stress. Förutom att detta ska vara en tid av glädje ska det också vara en tid av avkoppling och njutning. Vi har möjlighet att vara tillsammans med nära och kära och verkligen njuta av varandras sällskap.

Så varför förstöra allt detta med press och stress? Ta istället tillfället i akt att ta vara på varandra, njut av de fina stunderna tillsammans och ladda batterierna inför ett nytt härligt 2014...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar